این یک چالش بزرگ است که بخواهید بدون داشتن درکی از ISO یک عکس خوب بگیرید. ISO دوربین یکی از سه اصل مهم و اساسی دوربین در عکاسی است (دوتای دیگر شامل دریچه ی دیافراگم و سرعت شاتر میشوند که در آنیده آنها را بررسی میکنیم) و هر عکاسی باید به طور کامل آن را درک کند و نحوه استفاده از آن را بلد باشد. از آنجا که این مقاله برای مبتدیان نوشته میشود سعی میکنم ISO را به طور ساده برای شما توضیح دهم تا در عکس های آینده خود از آن استفاده کنید.

اما قبل از اینکه بخواهید این مقاله را بخوانید بهتر است درباره نحوه کارکرد دوربین های DSLR اطلاعاتی داشته باشید. با ما همراه باشید...

ISO چیست؟!

به طور کلی ISO میزان حساسیت دوربین به نور را نمایش میدهد. هرچه عدد ISO کمتر باشد دوربین کمتر به نور حساس میشود، در حالی که یک عدد بالاتر برای ISO حساسیت بیشتر دوربین به نور محیط را به دنبال دارد. در دوربین ها قطعه ای که میتواند این حساسیت را تغییر دهد سنسور تصویر یا به طور خلاصه سنسور نامیده میشود. این مهم ترین (و البته گران ترین) بخش از یک دوربین است و کار آن جمع آوری نور محیط و تبدیل کردن آن به عکس است. با افزایش دادن حساسیت شما میتوانید در محیط های تاریک یک عکس روشن بدون استفاده از فلش بگیرید. اما بالا بردن حساسیت نسبت به نور هزینه ای دارد که باید آن را بپردازید و آن هم پیدا شدن نویز ها در عکس شماست!
برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید:
تفاوت به خوبی مشخص است. عکس سمت راست دارای ISO 3200 میباشد و دارای مقدار زیادی نویز ولی عکس سمت چپ دارای ISO 200 میباشد و اصلا هم نویزی در داخل آن مشاهده نمیشود.

هر دوربینی دارای چیزی به نام مقدار ISO پایه هستند که میتوانند با این مقدار پایه عکس هایی با بالاترین کیفیت و بدون نویز ثبت کنند. در بسیاری از دوربین های جدید نیکون مثل نیکون D5100 مقدار ISO پایه معمولا روی 200 قرار گرفته است. در حالی که دوربین های کانن دارای ISO 100 هستند. بنابراین شما باید سعی کنید همیشه از مقدار ISO پایه برای گرفتن عکس ها استفاده کنید تا به بالاترین کیفیت دست پیدا کنید. با این حال انجام اینکار همیشه ممکن نیست و برای عکاسی به خصوص در محیط های تاریک و شب شما باید مقدار ISO را افزایش دهید.

به طور معمول مقدار ISO از 100-200 شروع شده و به صورت تصاعدی با دوبرابر شدن این مقدار ها افزایش پیدا مکند. بنابراین دنباله هندسی 100,200,400,800,1600,3200,6400 و غیره نمایانگر مقادیر ممکن ISO برای عکاسی است. نکته مهمی که در اینجا میخواهم به آن اشاره کنم این است: مقدار ISO 200 نسبت به ISO 100  دوبرابر حساس تر به نور محیط میباشد. به همین ترتیب ISO 400 چهار برابر نسبت به نور حساس تر از ISO 100 میباشد و همچنین ISO 1600 شانزده بار حساس تر و... بنابراین وقتی ISO 1600 شانزده برابر حساس تر از ISO 100 است به نظر شما چه اتفاقی می افتد؟! این موضوع به این معنی است که ISO 1600 به 16 برابر زمان کمتری برای ثبت کردن عکس نیاز دارد!
به عنوان مثال سرعت ISO های مختلف:
ISO 100 – 1 ثانیه
ISO 200 – 1/2 ثانیه
ISO 400 – 1/4 ثانیه
ISO 800 – 1/8 ثانیه
ISO 1600 – 1/16 ثانیه
ISO 3200 – 1/32 ثانیه
با توجه به مثال بالا اگر دوربین شما برای گرفتن یک عکس با ISO پایه دقیقا به 1 ثانیه زمان احتیاج داشته باشد، شما میتوانید با استفاده از ISO 800 یک عکس در 125 میلی ثانیه ثبت کنید! با استفاده از همین موضوع میتوانید عکس های بسیارجذابی ثبت کنید. (مشخصا هرچه زمان ثبت تصاویر دوربین شما در حالت پایه بیشتر باید در ISO های بالاتر هم سرعت بسیار بالایی را خواهید داشت.)
به عکس زیر توجه کنید:
NIKON D700 @ 420mm، ISO 800، 1/2000، F / 5.6

این عکس در 1/2000 ثانیه (ISO 800) گرفته شده است. در حقیقت یعنی سنسور دوربین تنها به 1/2000 ثانیه زمان برای ثبت این عکس احتیاج داشته است. حالا اگر به جای ISO 800 از ISO 100 برای گرفتن این عکس استفاده میشد چه اتفاقی می افتاد؟! سنسور دوربین به 8 برابر زمان بیشتر برای ثبت عکس احتیاج داشت بنابراین با توجه به سرعت حرکت بالای پرنده ها در عکس نهایی چیزی جز دو جسم تار قابل مشاهده نبود!

چه زمانی از ISO کم استفاده کنیم؟!

همانطور که گفتم شما باید سعی کنید که در هر زمانی که میتوانید از ISO های پایه برای عکاسی استفاده کنید. مثلا هر زمانی که به مقدار کافی نور در محیط وجود دارد شما باید از ISO های 100 یا 200 استفاده کنید تا در خروجی بالاترین کیفیت دوربین خود را مشاهده کنید. برخی موارد ممکن است شما بخواهید از ISO کم در محیط های کم نور استفاده کنید. برای مثال دوربین خود را روی یک سه پایه گذاشته اید و یا روی سطح صافی قرار داده اید. در این شرایط باید توجه کنید که دوربین شما به زمان بیشتری برای ثبت عکس احتیاج دارد و هر موجود متحرکی در داخل عکس ممکن است به شکل شبح در عکس نهایی ظاهر شود!
با استفاده از همین موضوع میتوانید عکس هایی مثل عکس بالا بگیرید! اگر سوژه شما خودش درباره نحوه کار اطلاعی نداشته باشد نتیجه خیلی جالبتر هم میشود! :)

چه زمانی ISO را افزایش دهیم؟!

مشخصا زمان هایی که نور کافی در محیط وجود ندارد برای اینکه عکس گویایی بگیرید باید مقدار ISO را افزایش دهید. همچنین در مواردی که میخواهید عکس هایی فوق سریع بگیرید (مثل همان عکس گرفته شده از پرنده ها) میتوانید مقدار ISO را افزایش دهید. البته قبل از اینکه این مقدار را خیلی افزایش دهید باید حواستان جمع باید که عکس نهایی دارای نویز زیادی نباشد.
در بسیاری از دوربین های DSLR جدیدتر یک قابلیتی یه نام Auto ISO اضافه شده است. با استفاده از این قابلیت دوربین میتواند مقدار مورد نیاز ISO در تصاویر را به طور خودکار تشخیص دهد. یکی از خوبی های این قابلیت این است که میتوانید بالاترین مقدار ISO را خودتان تنظیم کنید تا عکس هایی که در محیط های کم نور با استفاده از این قابلیت میگیرید دارای نویز های آزاد دهنده نباشند. من پیشنهاد میکنم این مقدار را همیشه روی 800 تنظیم کنید.

امیدوارم چیز های جدیدی از این مقاله آموخته باشید! دقت کنید که این مقاله در سطح ابتدایی تنظیم شده است و تعریف کاملا درست ISO در دوربین های دیجیتال مقداری پیچیده تر از این حرفهاست!