هر کسی میتواند یک موبایل بخرد و با آن عکاسی کند. اما همیشه مدتی طول مکیشد تا بتواند یک عکس جالب توجه بگیرد و دهان همه را باز بگذارد! برای اینکه بتوانید زودتر به این مرحله برسید باید دستورالعمل های اصلی را مطالعه کنید و آنها را اجرا کنید و در نهایت عکس هایتان را به شکل حرفه ای ویرایش کنید. در این مقاله میخواهیم 12 مورد از نکته های عکاسی با موبایل که هر عکاسی باید آنها را بداند را بررسی کنیم.

اگر شما میخواهید که به تازگی عکاسی با موبایل را آغاز کنید، این دوازده تکنیک را باید قبل از هر چیزی بدانید.

اگر هم در عکاسی سر رشته ای دارید بد نیست که یک نگاهی هم به این نکات بیندازید. شاید بعضی از آنها را فراموش کرده باشید و یا آنها را تا امروز نادیده میگرفتید!

نکته: در این مقاله بیشتر روی نکته های عکاسی با آیفون توجه کرده ایم ولی اکنون بیشتر قابلیت های عکاسی با آیفون در اختیار دیگر موبایل ها نیز هست.

1. تمیز کردن لنز

موبایل های شما به مدت طولانی در داخل جیب های شما قرار میگیرند و بنابراین لنز های آنها در مجاورت با گرد و غبار و روغن و اثر انگشت شما قرار میگیرد و مطمئنا کثیف میشود.

حالا در صورتی که لنز دوربین کثیف شود جلوی رسیدن نور مناسب به سنسور تصویر را میگیرد و در نتیجه کیفیت عکس های شما پایین می آید.

پس اگر میخواهید یک عکس با کیفیت بگیرید اولین کاری که باید بکنید اینست که لنز دوربین موبایل خود را تمیز کنید.

شما باید لنز را قبل از هربار عکس گرفتن تمیز کنید، اما نه با هرچیزی که دم دستتان بود! بلکه از یک پارچه نرم و تمیز برای اینکار استفاده کنید. زیرا اگر پارچه مورد استفاده شما جنس خشنی داشته باشد روی لنز خط و خش می اندازد و اگر هم کثیف باشد که بدتر لنز را کثیف تر میکند!

2. تنظیم فوکوس

مهم ترین نکته بعد از تمیز کردن لنز دوربین، تنظیم فوکوس دقیق روی سوژه میباشد. پس همیشه قبل از اینکه شاتر را بزنید روی سوژه فوکوس کنید.

برای اینکار کافیست که یکبار روی سوژه مورد نظر بزنید. با انجام اینکار یک مربع کوچک در صفحه پدیدار میشود که به این معنی است که فوکوس انجام شد.

هنگامی که عکسی را گرفتید ولی روی سوژه خود فوکوس نکردید و از قضا عکس خوبی از آب در آمد (!) و یا اینکه فوکوس کردید ولی تأثیر آن خیلی در عکس قابل مشاهده نبود میتوانید از یک ویرایشگر تصویر مثل فتوشاپ استفاده کنید و پس زمینه پشت سوژه خود را کمی تار کنید تا تصویر جلوه ی مناسبتری پیدا کند.

3. تنظیم نوردهی به صورت دستی

هنگامی که شما روی یک قسمتی از تصویر خود فوکوس میکنید نور تصویر به طور خودکار با توجه به آن نقطه تنظیم میشود به طوری که توجه بیننده عکس را بیشتر به همان نقطه ای مد نظر شما بوده جلب شود.

اما گاهی وقتی میخواهید روی نقاط تیره یا روشن فوکوس کنید میزان نوردهی عکس به طور کلی خراب میشود و یا خیلی تیره یا خیلی روشن میشود که اصلا خوب نیست! بنابراین باید نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید.

در iOS 8 قابلیتی به اپلیکیشن دوربین اضافه شده که وقتی روی یک نقطه فوکوس میکنید یک علامت خورشید در کنار مربع فوکوس ظاهر میشود. برای تنظیم نوردهی تنها کافیست که این خورشید را به بالا یا پایین بکشید. بالابردن این علامت منجر به روشن تر شدن تصویر و پایین آوردن آن منجر به کاهش یافتن نور تصویر میشود.

در باقی اپلیکیشن های دوربین هم میتوانید میزان نوردهی را در قسمت تنظیمات و گزینه ی Exposure تنظیم کنید که بستگی به سازنده موبایل شما میتواند در جای متفاوتی قرار گرفته باشد.

4. از زوم استفاده نکنید

موبایل ها و به طبع آیفون ها دارای قابلیتی به نام زوم هستند که شما میتوانید با گذاشتن انگشت دو خود روی صفحه و دور کردن آنها از هم از این قابلیت استفاده کنید.

اما زومی که در موبایل ها تعبیه شده زوم اپتیکال نیست و زوم دیجیتالی است. یعنی اینکه وقتی شما روی یک سوژه زوم میکنید در حقیقت در حال نابود کردن کیفیت عکس خود هستید! پس کلا این قضیه زوم کردن را ببوسید بگذارید کنار و به جای اینکار ها تاجایی که ممکن است خودتان به سوژه نزدیک شوید.

از طرفی شما میتوانید بعد از اینکه عکس را گرفتید روی همان سوژه بیشتر زوم کنید و قسمت های اضافه تصویر را کراپ کنید. پس الکی با استفاده کردن از زوم کیفیت عکس های خود را به فنا ندهید! :)

برای مثال در عکس بالایی فاصله فانوس دریایی و کشتی ها از دوربین بسیار دور بود  و با بزرگ کردن تصویر اصلی به این نتیجه رسیده ایم.

5. موبایل را ثابت نگه دارید

نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید ثابت نگه داشتن دوربین در هنگام گرفتن عکس است. شاید دوربین موبایل شما لرزش گیر اپتیکال داشته باشد و کمی خیال شما را راحت کند ولی این دلیل نمیشود که در حال دویدن عکس بگیرید و انتظار داشته باشید که عکسی با کیفیت فوق العاده ثبت شود. این موضوع مخصوصا در شرایط کم نور و شب ها نقش مهم تری دارد. وقتی شما میخواهید در شب با آیفونتان عکس بگیرید به صورت خودکار و در یک اقدام هوشمندانه سرعت شاتر پایین می آید تا نور بیشتری به سنسور تصویر برسد و عکس روشن تری تحویل شما بدهد. اما در این میان کافیست که شما دست خود را تکان دهید یا لرزش داشته باشید تا تمام این محاسبات را نابود کنید و یک عکس تار تحویل بگیرید!

برای جلوگیری از اینکه عکستان تار شود باید موبایل را با استفاده از دو دستتان نگه دارید و یا اینکه از یک جسم دیگر برای ایجاد تکیه گاه استفاده کنید. اگر کلا نمیتوانید با این راه ها کنار بیایید باید بگویم که سه پایه هایی مخصوص آیفون ها طراحی شده اند که میتوانید از آنها برای عکاسی استفاده کنید.

اگر برای آیفون خود سه پایه خریدید، برای اینکه از هرگونه لرزشی جلوگیری کنید باید تایمر را روی سه ثانیه تنظیم کنید و شاتر را لمس کنید تا عکس از هرگونه تاری دور باشد.

همچنین تکنیک دیگری که هنگام عکاسی با آیفون و سه پایه اش میتوانید انجام دهید اینست که هندزفری آن را متصل کنید و با استفاده از کلید های کنترل صدا عکس بیندازید! در کل این روش ها کمی افراطی به نظر میرسند ولی در نهایت باعث میشوند که شما عکسی تحسین بر انگیز گرفته باشید.

6. از قانون یک سوم پیروی کنید

فکوس، نوردهی، ثابت بودن تصویر همه در نوع خود مهم و حیاتی به شمار می آیند. اما نکته مهم دیگری که باید در عکاسی حرفه ای به آن توجه کنید ترکیب تصاویر است.

قانون یک سوم یک ترکیب مهم و جالب است که شما میتوانید از آن در انواع عکس های خود استفاده کنید و عکس های جذاب و زیبایی را به وجود بیاورید.

نحوه استفاده از قانون یک سوم اینست که سوژه را در امتداد دو خط افقی و دو خط عمودی در قاب قرار دهید. چیزی مشابه عکس زیر:

برای اینکه بهتر بتوانید روی این قانون تمرکز کنید و در آن تسلط پیدا کنید میتوانید از بخش تنظیمات اپلیکیشن دوربین خود قابلیت Gird را فعال کنید. برای آیفون میتوانید به مسیر Settings > Photos & Camera > Gird بروید.

شاید برای مبتدیان در ابتدا کمی سخت باشد که این قانون را در گرفتن عکس های خود رعایت کنند. اما واقعا کار سختی نیست و با چند عکس میتوانید روی آن تسلط پیدا کنید.

و اما مثل همیشه قانون ها برای سرپیچی و شکسته شدن ساخته شده اند! مثلا گاهی اوقات شرایط موجود و محیط اطراف طوری است که اگر از قانون یک سوم استفاده کنید یک عکس فاجعه وار میگیرید. برای مثال به عکس زیر دقت کنید. در این عکس پسر در وسط قاب قرار گرفته است و اینکار موجب شده است که با دیدن این عکس حس و حال جنگل و داستان های تخیلی به شما منتقل شود! همینطور استفاده از قانون یک سوم در اینجا واقعا کمکی به جذاب شدن عکس نمیکند.

اما این مهم است که شما قبل از سرپیچی از یک قانون خود قانون را بلد باشید! یعنی شما باید سعی کنید که در اکثر عکس های خود این قانون را رعایت کنید و در بعضی موارد یک عکس خارج از این قانون نیز ثبت کنید. با اینکه خیلی ساده به نظر میرسد ولی نتایج آن میتواند شما را شکفت زده کند!

7. استفاده از خطوط هدایت کننده

یکی دیگر از ترکیب های مهم و زیبایی که میتوانید هنگام عکاسی از آن استفاده کنید، بهره گرفتن از خطوط هدایت کننده و دنباله دار است. استفاده از این خطوط برای ثبت یک منظره باعث میشود که تمرکز بیننده روی سوژه مورد نظر شما قرار بگیرد و همچنین عمق خاصی به عکس شما ببخشد.

برای مثال میتوانید به تصویر بالا توجه کنید که در ابتدا شما را با استفاده از خطوط نرده ها به سمت پله ها هدایت میکند، و سپس تمرکز شما را از این نرده ها به پله ها و از پله ها به فرد روی سکو منعطف میکند.

وقتی که میخواهید که عکسی بگیرید خوب دقت کنید و ببینید که میتوانید با استفاده از این خطوط سوژه مورد نظر را به تصویر بکشید یا نه و اینکه همیشه برای گرفتن نتیجه ی بهتر کمی جا به جا شوید تا بتوانید از همه زاویه ها بهره ببرید.

8. عکس گرفتن از دیدگاه های متفاوت

در هنگام عکس گرفتن در واقع شما دارید محیط و منظره را از دیدگاه خود به تصویر میکشید. بسیاری از عکاسان مبتدی برای گرفتن عکس فقط از حالت ایستاده استفاده میکنند. اما خوبی موبایل ها اینست که سایز و اندازه های به مراتب کوچکتری نسبت به دوربین های حرفه ای دارند و بنابراین شما میتوانید آنها را هرجایی قرار دهید.

برای مثال میتوانید به تصویر بالا نگاه کنید که یک منظره را از زیر علف و چمن به تصویر کشیده است.

شما همچنین میتوانید علاوه بر اینکه از زاویه دید پایین برای گرفتن عکس های خود استفاده کنید، از نمای بالا نیز استفاده کنید! برای مثال در تصویر زیر پسرک بعد از اینکه موفق شد توپ گلف را فقط با یک ضربه به درون سوراخ بیندازد، به طور دیوانه واری خوشحالی میکرد! بنابراین با گرفتن یک عکس از نمای بالایی میتوانید هم توپ گلف را در سوراخ نمایش دهید و هم شادی پسر را!

اگر شما میخواهید از یک زاویه ای عکاسی کنید که خودتان روی تصویر ثبت شده کنترل ندارید میتوانید عکس های متعددی از یک صحنه بگیرید و سپس بهترین عکس را از میان آنها انتخاب کرده و بقیه عکس ها را حذف کنید.

9. تغییر دادن مرکز توجه تصویر از پس زمینه

گاهی اوقات عکسی میگیرید که در آن به جای اینکه سوژه بیشتر داخل دید قرار گرفته باشد، توجه همه به پس زمینه عکس معطوف میشود. برای اینکه مقداری از این توجه ها به پس زمینه را کاهش دهید میتوانید رنگ عکس را به سیاه و سفید تغییر دهید. زیرا رنگ ها خود یکی از عواملی هستند که نگاه آدم را منحرف میکنند.

مثلا در عکس بالا میتوانید مشاهده کنید که اقلام و اجناس موجود در پشت بافنده بیشتر از خود او داخل چشم هستند! البته این موضوع با تغییر رنگ تصویر به سیاه و سفید مقداری کاهش یافته است.

یکی دیگر از راه هایی که شما میتوانید با استفاده از آن از شر پس زمینه های شلوغ خلاص شوید، تغییر دادن جای موبایل است طوری که آسمان به عنوان پس زمینه عکس شما ایفای نقش کند! عکسی که در بالا مشاهده میکنید یکی از نمونه های خوب در این موضوع است. همچنین میتوانید ببینید که این عکس به خوبی از قانون یک سوم پیروی میکند.

10. عکس های متعددی بگیرید

احتمال اینکه بتوانید در همان ثبت اول یک تصویر خیره کننده خلق کنید بسیار کم است! بنابراین اگر میخواهید از یک منظره خاصی عکس بگیرید میتوانید تعداد زیادی عکس از زاویه ها و مکان های مختلف این منظره تهیه کنید.

وقتی از یک زاویه دید خوشتان آمد هم میتوانید از آن زاویه تعدادی عکس بگیرید تا در آینده بهترین عکس ها را جدا کنید.

خوبی عکاسی دیجیتال این است که شما میتوانید تعداد بسیار زیادی عکس بگیرید و عکس های نامناسب را بدون اینکه به کسی نمایش دهید حذف کنید!

این چهار عکس بهترین عکس های من از سفر آخرم به رودخانه شانون طولانی ترین رودخانه ایرلند بود.

در حقیقت من زمانی که آنجا بودم حدود 100 عکس گرفتم که بیشتر آنها به دلایل مختلف قابل استفاده نبودند. هیچکس تاکنون 96 عکس دیگری که آنروز ثبت شد را ندیده!

11. استفاده از حالت پاناروما

گاهی اوقات منظره ای که مورد نظر شماست از اندازه تصویری که در موبایلتان ثبت میشود بزرگتر است. در این هنگام شما باید از حالت عکاسی پاناروما استفاده کنید.

برای دسترسی به حالت پاناروما در آیفون میتوانید انگشت خود را روی صفحه به سمت چپ بکشید تا زمانی که مشاهده کنید Pano selected. برای دیگر موبایل ها هم میتوانید این حالت را از تنظیمات اپلیکیشن دوربین انتخاب کنید. بعد از قرار گرفتن در حالت پاناروما دوربین خود را به صورت عمودی قرار دهید.

سپس روی شاتر ضربه بزنید و به آرامی به سمت راست خود بچرخید. وقتی که منظره مورد نظر شما کاملا ثبت شد دوباره روی شاتر کلیک کنید تا تصاویر گرفته شده به هم بچسبند و یک عکس کامل را تشکیل دهند.

حالت پاناروما در موبایل ها عموما با سنسور حرکتی به صورت هماهنگ عمل میکنند. در نتیجه شما روی صفحه نمایش موبایل میتوانید سرعت مناسب برای چرخاندن موبایل خود را مشاهده کنید. عمل کردن به این موضوع باعث میشود که در نهایت عکس پانارومای باکیفیت تری داشته باشید.

12. تصاویر خود را دوباره پردازش نکنید!

بسیاری از افراد فکر میکنند که بعد از اینکه یک عکس گرفتند میتوانند با استفاده از برنامه های ویرایش تصویر آن را به یکی از پدیده های قرن حاضر تبدیل کنند در صورتی که این چنین نیست. با اینکه ویرایش تصاویر مرحله مهمی از عکاسی به شمار می آید ولی قطعا نمیتواند یک عکس بد را به یک عکس خوب تبدیل کند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج میان افراد استفاده بیش از حد از حالت HDR میباشد. حالت HDR برای افزایش دادن جزئیات در محیط های تاریک مناسب است ولی باز هم برای استفاده از این حالت باید بیشتر خویشتن داری کنید! در بعضی موارد هم استفاده از این حالت باعث میشود که عکس شما بیش از حد تاریک شود و جلوه ی خیلی خوبی نداشته باشد.

بنابراین سعی کنید که همیشه یک عکس خوب بگیرید و برای ویرایش کردن آن هم سعی نکنید که همه ویژگی های عکس را تغییر دهید! بلکه تاجایی ویرایش کنید که عکس شما زیباتر به نظر برسد.


منبع (با اندکی تخلص)