اگر در زمینه عکاسی تازه کار هستید و میخواهید با خرید یک دوربین حرفه ای پا به این میدان بگذارید، احتمالا زیاد با عبارت دوربین های DSLR بر میخورید. اما این DSLR که میگویند یعنی چه؟! و این دوربین ها چگونه کار میکنند؟! و در نهایت این دوربین ها با دیگر دوربین های دیجیتال چه تفاوتی دارند؟! برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید ؛)

دوربین های DSLR چگونه کار میکنند؟!

دوربین های دی اس ال آر دارای سنسور های بزرگتری نسبت به دوربین های دیجیتال کامپکت هستند، به همین دلیل خیلی از عکاسان این دوربین ها را برای عکاسی انتخاب میکنند و آنها را به بقیه ترجیح میدهند. وجود سنسور های بزرگتر باعث میشود که اندازه عکس نیز افزایش پیدا کند، همچنین سنسور بزرگتر باعث میشو که زاویه عکس و عمق میدان عکس به فیلم عکاسی (35 میلی متری) شباهت داشته باشد.
دوربین DSLR دوربینی است که از یک سیستم آینه ای مکانیکی و پنتاپریسم برای هدایت نور از لنز به یک منظره یاب نوری در پشت دوربین استفاده میکنند. پنتاپریسم!؟ :| پنتاپریسم یک منشور ۵وجهی است که یک باریکه نور را ۹۰ درجه منحرف میکند.
عملکرد دوربین های دی اس ال آر اینگونه است: وقتی شما یک منظره را انتخاب میکنید؛ آینه، نوری را که از لنز متصل شده وارد میشود به میزان ۹۰ درجه به سمت بالا منحرف میکند و سپس این نور دو بار توسط منشور منعکس میشود و به چشم شما میرسد. در طول نورگیری آینه به سمت بالا می چرخد، دریچه دیافراگم تنگ می شود شاتر باز می شود و اجازه می دهد لنز نور را روی سنسور تصویر بیندازد.
سپس شاتر دوم روی سنسور را می پوشاند، یعنی زمان نورگیری به پایان رسیده است. آینه پایین می آید و شاتر به جای خود برمی گردد. طول زمانی که آینه به بالا می چرخد را خاموشی منظره یاب می نامند. یک آینه و شاتر سریع بهتر است مخصوصا در زمانی که سوژه در حال حرکت است و تاخیری نباید داشته باشد.
همه این اتفاقات در یک هزارم ثانیه انجام میشود و بعضی از دوربین ها میتوانند همین عمل را ده بار در ثانیه انجام دهند. یکی دیگر از دلایلی که عکاسان این دوربین را انتخاب میکنند این است که میتوانند پیش نمایشی واقعی از فریم را در لحظه نوردهی مشاهده کنند. لنز های متنوعی هم برای این دوربین ها ساخته شده و در بازار موجود است و میتوانید با استفاده از این لنز ها در سبک های مختلفی عکاسی کنید.

تفاوت میان دوربین های DSLR و دیجیتال کامپکت

بزرگترین تفاوتی که میان دوربین های دیجیتال کامپکت و دوربین های DSLR وجود دارد این است که در دوربین های دیجیتال نور پس از عبور کردن از لنز مستقیما به سنسور تابیده میشود و صفحه نمایش دوربین مانند یک منظره یاب دیجیتالی عمل میکند. همانطور که مشاهده میکنید بر خلاف دوربین های DSLR اینجا از آینه خبری نیست.
مشخص است که قرار دادن آینه باعث میشود که عکاس نتواند عکس را پیش از ثبت کردن آن روی LCD مشاهده کند. با این حال دوربین های DSLR دارای صفحه نمایش زنده هستند و میتوان از آنها به عنوان منظره یاب دیجیتالی استفاده کرد. البته این موضوع باعث وجود محدودیت هایی نیز شده از جمله اینکه منظره یاب اپتیکال غیرفعال خواهد شد.

آینه ۵ وجهی به جای منشور ۵وجهی!

بیشتر DSLR ها از آینه ۵وجهی به جای منشور ۵وجهی استفاده میکنند. این آین ها از پلاستیک ساخته شده اند و برخلاف منشور ها که دارای قالب شیشه ای هستند باعث میشوند که دوربین سبکتر شود و البته مراحل تولید آن مقداری ارزان تر شود. به هرحال تصویری که در منظره یاب نمایش داده میشود تیره تر خواهد بود.

اندازه سنسور، کیفیت تصویر

اندازه سنسور های تصویر در دوربین های مختلف متفاوت است. بزرگترین سنسور در فرمت مدیوم است که تولید کردن آنها بسیار هزینه بر است و قیمت آنها چیزی بیشتر از 20 هزار دلار میباشد! (مهمترین دلیل گران بودن دوربین های DSLR وجود همین سنسور هاست)
بغیر از این سنسور، بزرگترین حسگرهای تصویری به نام فول فریم شناخته می شوند که به اندازه فیلم ۳۵ میلیمتری هستند. این حسگر در DSLR های بسیار گرانقیمتی همچون Canon EOS ۱Ds Mark III، Canon EOS ۵D، Nikon D۷۰۰، Nikon D۳, Nikon D۳X و Sony Alpha ۹۰۰ استفاده می شوند.

لنزهای دی اس ال آر رنج گسترده ای از دیافراگم ها را شامل می شوند که از f۱.۰ تا f۳۲ را در برمیگیرد اما اکثر دوربین های مدرن از این دسته از سنسورهای کوچکتری استفاده می کنند که تقریبا ۲۲ میلیمتر در ۱۵ میلیمتر است چیزی در حدود ۴۰ درصد دوربین های فول فریم. اندازه های دیگری نیز وجود دارد که در دوربین های مختلف امروزی به فراوانی یافت می شوند و همگی درصد کمی از یک حسگر فول فریم را پوشش می دهند. برای مثال دوربین دیجیتالی و مشهور Canon PowerShot G۹ تنها ۵ درصد یک حسگر تمام فریم است.

در این میان دوربین لیکا نوعی سنسور را به بازار ارائه کرده است که ۳۰ در ۴۵ میلیمتر اندازه و سی میلیون پیکسل دارد. این حسگر ۵۶ درصد از یک حسگر فول فریم بزرگتر است.

بین حسگر تصویری و کیفیت تصویر رابطه وجود دارد. معمولاً سنسور بزرگتر نویز کمتر ، حساسیت بالا و عمق میدان بهتری به دست می دهد.

لنزهای دی اس ال آر رنج گسترده ای از دیافراگم ها را شامل می شوند که از f۱.۰ تا f۳۲ را در برمیگیرد در حالیکه لنزهای دوربین های دیجیتال معمولی بزرگتر از f۲.۸ یا کوچکتر از f۵.۶ را ایجاد نمی کند.

زاویه دید در دوربین عکاسی به فاصله کانونی آن و حسگر تصویری بستگی دارد. حسگری که از ۳۵ میلیمتر کوچکتر باشد زاویه دید باریک تری خواهد داشت. کمیابی و قیمت دوربین های فول فریم اساساً به دلیل همین حسگر ها می باشد.
امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید و یک پیش نمایشی از دوربین های DSLR در ذهن شما شکل گرفته باشد! در آینده دوربین های DSLR موجود در بازار را با هم مقایسه میکنیم تا برای خرید این دوربین ها دچار شک و تردید نشوید!